Shortcut to sustainable experiences

Bæredygtighed er sund fornuft

Nøjsomhed har givet en samlet besparelse på 800.000 kr for frisørkæden Zenz.

Økonomi, kriser og dårlige tider får skyld for meget. Også for manglende grøn omstilling. Spørgsmålet er, om det er økonomien eller holdningen, der er den gode undskyldning?

Vi har mødt Ann-Sophie Villumsen, grundlægger af Zenz, der tilbage i 2002 begyndte at spare på energien og bruge miljøvenlige produkter. Siden 2009 er der arbejdet intensivt med bæredygtighed som en del af forretningskonceptet, og efter 2 år er der opnået betydelige besparelser.

Optimering og centralisering

Besparelser på energiforbruget, central lagerfunktion og optimering af vagtplaner har givet en besparelse på 800.000 kr. ud af en omsætning på 12 millioner kr. Den kan mærkes og er en væsentlig grund til, at Zenz og de seks saloner slap nogenlunde fri af finanskrisen. Her er den korte version af Zenz' grønne vej mod gode tal på bundlinjen.

"For mig handler bæredygtighed om to ting: Nøjsomhed og adfærd. Er du nøjsom, så sparer du råvarer, produkter og energi. Ændrer du adfærd, bliver du bevist om, hvad du køber og ikke mindst hvilke produkter, der er gode for dine kunder, ansatte og miljøet - og ikke mindst dig selv", fortæller Ann-Sophie og fortsætter:

Fokuser og start i det små

Bæredygtighed handler først og fremmest om at træffe et valg. At vælge bæredygtige produkter og ydelser, at arbejde med sin egen og medarbejdernes adfærd. En af de vigtige erfaringer har været, at man ikke kan klare 10 ting på en gang" siger Ann-Sophie og kommer med disse gode råd:

"Fokuser på én ting, få den implementeret og gå videre til næste. I dag er vores miljøpolitik en del af indkøringen af nye medarbejdere, som vi ønsker alle skal blive dedikerede fortalere for en mere bæredygtig adfærd. Udover at have skabt en meget bæredygtig virksomhed er der også en stor tilfredshed i at være med til at præge andre mennesker i en positiv retning og se, hvordan handling fører til ændret adfærd - og omvendt", slutter Ann-Sophie Villumsen.

Ændringer, der har gjort en forskel:

-      Tænk over, hvad du gør - planlæg de bedste og mest bæredygtige løsninger.

-      100 % sortering af affald.

-      Centralt produktlager for alle saloner. Der bestilles og sendes kun varer ud hver 8. uge.

-      Al vask af håndklæder og viskestykker er flyttet til et Svanemærket vaskeri.

-      7 watt LED spots over alt - halogen i lysekroner.

-      Luk stand by-funktion, så computer og andre installationer er helt slukket.

-      Aktiv brug af slumre-funktion på computere.

-      Genbrug af farveprodukter - overskydende produkt hældes på flasker og genbruges.

-      Månedsmagasiner i stedet for køb-og-smid-væk ugeblade. Magasiner sælges til kunder med

       20 kr. mærket fra Røde Kors.

-      Porcelænskopper i stedet for plastikkrus.

-      Begrænset brug af poser.

-      Alle shampooflasker bliver vendt på hovedet, når de er ved at være tomme, for at få det sidste med.

-      Minimeret antal af foldere og lister.