Shortcut to sustainable experiences

Hvem kan blive medlem af GoGreenCopenhagen?

Fokus på tre områder

I GoGreen løfter vi barren højt. Målet er at fremhæve frontløberne og ad den vej inspirere og motivere flere til at indkøbe og købe bæredygtigt. Kvalitet og bæredigtighed følges i de fleste tilfælde ad, så går du efter kvalitet, kan du roligt følge sporet i GoGreensporet fra by til by, fra land til land.

GoGreen er ikke i sig selv en certificering, men virksomhederne skal leve op til kravene fra allerede etablerede certificeringer. Vi samarbejder med eksperter inden for forskellige bæredygtige områder og bruger det gode netværk med folk som er eksperter på hver deres felt.

Nedenunder har vi opsat de folk, vi samarbejder med under hver af symbolerne, produkter, drift, sociale.

HVAD BETYDER SYMBOLERNE

Produkter 

Mærkning -01 

Går du efter miljømærkede og økologiske produkter, er det her du skal handle. Butikker med dette GoGreen mærke har over 60 % af slagsen. (fx EU Blomsten, Demeter eller økologimærket)

 

Blomsten   Demeter _logo  Oe -maerket

 

 Drift

Mærkning -03 

Her er de virksomheder, der har klima-/energicertificeringer fx Svanemærket eller grønne diplomer, fx Grøn Salon. Kriterierne for drift er udviklet i samarbejde med Klima+ (Grønne Erhverv). Det er også her, genbrugsprodukterne hører til.

Groen Butik Logo Svanemrke _NM

 

 

Sociale 

Mærkning -01

Hjertet viser virksomheder, der arbejder udfra sociale principper og fx handler med Fairtrade eller har en handlingsplan for marginaliserede grupper i samfundet (fx ansatte med psykiske lidelser). Socialøkonomiske virksomheder hører også under kategori.

Fairtrade1

 

I denne kategori er stedets profil og værdigrundlag en stor faktor til udvælgelsen til GoGreen. Derfor kan det være at du ved et besøg på sådan et sted skal spørge ind til profilen eller undersøge deres hjemmeside for mere information.

Som udgangspunkt skal man som sted på GoGreenkortet minimum kunne opfylde kravene i en af kategorierne, men det er også muligt at nogle steder kan have både økologiske og Fairtrade-produkter og derved komme op på de 70 % sammenlagt.

Symbolerne du finder ud for hver enkelt virksomhed/butik er derved vejledende for hvilken profil og bæredygtig tankegang virksomheden/butikken har og efterlever.